Tapahtumat ja kuvia

Tältä sivulta löytyy tietoa tulevista Linnainmaan OKY:n järjestämistä tapahtumista

Huhtikuu 2024

Ei tapahtumia
Huhtikuu 2024
14 1 2 3 4 5 6 7
15 8 9 10 11 12 13 14
16 15 16 17 18 19 20 21
17 22 23 24 25 26 27 28

Linnainmaan Oky 60v Tampereen raatihuoneella

Toiminnallinen treeni

MS Word -tiedostoToiminnallinen treeni maanantaille.docx (14 kB)

Historiikki

Tampereen kaupunki esitteli vuonna 1953 uutta kaavaa nykyisen Linnainmaan alueelle Kirviälän nimellä. Alue ei kuitenkaan ylittänyt Kirviälän mäkeä.

Rakennusmestari Niilo Hannula - Tampereen historiaa tuntevana asukkaana - ehdotti alueen nimeksi Linnamaa tai Linnainmaa. Niilo Hannula tiesi, että alueella ennen isojakoa (1903-05) oli ollut neljän talon yhteismaa, joka oli merkitty maarekisteriin Linna-nimellä. Kaupunginhallitus hyväksyi Hannulan ehdotuksen Linnainmaa.

Maatalous on ollut ominaista alueelle. 1950-60-luvulla rakennettiin alueelle omakotitaloja. Seuraavaksi tulivat punatiiliset kerrostalot ja rivitalot. 90-luvulla alue on kasvanut nopeasti. Kerros-, pien- ja rivitaloja on rakennettu runsaasti lisää. Alueella asuu yli 6000 asukasta. Atala, Leinola, Holvasti ja Vehmainen lähialueina tekevät Linnainmaasta vahvan koillisen aluekeskuksen Tampereelle.

Linnainmaan asuntorakennuskanta on hyvin monimuotoista; alueella on vahva omakotitalokanta, useita rivitaloyhteisöjä ja kerrostaloja. Nykyisellään voikin asumismuotoa joustavasti vaihtaa ilman, että pitää muuttaa asuntoalueen ulkopuolelle.